سطح جزئیات

مدلسازی اطلاعات ساختمانی چیست؟

مدلسازی اطلاعات ساختمانی چیست؟

مدلسازی اطلاعات ساختمانی(BIM)چیست؟

در ویدئوی ارائه شده مدلسازی اطلاعات ساختنمانی شرح داده میشود .

برای کسب اطلاعات بیشتر و  آشنایی حوزه خدمات مهندسین مشاور ستاوند پاژ  می توانید، در بخش کاتالوگ ها آخرین پروژه و شرح خدمات را مشاهده فرمایید .

 

BIM

مدلسازی اطلاعات ساختمانی (بیم – BIM) یکی از امیدبخش ترین پیشرفتهای صنعت ساختمان اعم از معماری، مهندسی و ساخت است. به وسیله ی این متدولوژی یک یا چند مدل عینی دیجیتالی از ساختمان تهیه می شود.

این مدلها از طراحی فازهای مختلف پروژه حمایت می کنند و امکان تجزیه و تحلیل و کنترل بهتری را نسبت به روشهای دستی پیشین فراهم می نماید. این مدلهای کامپیوتری شامل تمامی اطلاعات لازم هندسی و غیرهندسی مانند قیمتها، انرژی، زمان ساخت، نحوه نصب و راه اندازی، طول عمر، نحوه استفاده و غیره است.

مدلسازی اطلاعات ساختمانی(BIM)چیست؟

پیاده سازی اطلاعات ساختمانی چگونه انجام میشود؟

همچنین بیم قادر است بسیاری از فعالیتهایی را که در زمان ساخت یک ساختمان ملزوم آن است در خود بگنجاند، مانند پایه ریزی شرایطی برای طراحی و ساخت بخشهای جدید، تغییرات نقشها و ارتباطات میان دست اندرکاران پروژه و مسایل مربوط به بهره برداری و نگهداری از ساختمان.

اگر بیم به خوبی در یک پروژه پیاده شود، می تواند فرآیند طراحی و ساخت را هر چه بیشتر یکپارچه می سازد و نتایج بهتری چه به لحاظ هزینه کرد و طول مدت ساخت و چه در مدیریت بهره برداری از آن در طول عمر مفید آن حاصل خواهد شد.

بیم به بازنگری فناوری اطلاعات، در ایجاد و مدیریت چرخه عمر ساختمان کمک می‌کند. سهام‌داران، دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاران در تمام بخش‌های املاک و مستغلات، مالی، تمام مراحل معماری، مهندسی و ساخت (AEC)؛ تولید و مونتاژ؛ نگهداری تجهیزات؛ بهره‌برداری و برنامه‌ریزی؛ ضوابط و مقررات؛ مدیریت؛ و پایداری، در طول عمر مفید ساختمان مؤثر هستند.

با گسترش مسائل و محدودیت‌های مربوط به محیط‌زیست، پایداری و امنیت، نیاز به اطلاعات زیرساختی، اساسی و قابل استفاده مجدد و قابل بازنگری، احساس می‌شود.

این اطلاعات باید غنای بیشتری نسبت به آنچه که مورد استفاده تأمین‌کنندگان خدمات و تولیدات صنعتی است، داشته باشند.  نخستین مسئولان، یعنی نهادهای حکومتی و دیگر سازمان‌های مسئول نیز به این اطلاعات نیاز دارند.

مدلسازی اطلاعات ساختمانی(BIM)چیست؟

پیاده سازی اطلاعات ساختمانی چگونه انجام میشود؟

بیم صنعت ساختمان را از وضعیت فعلی مدیریت پروژه و فرآیند کاغذ-محوری آن (که شامل فایل‌های سه‌بعدی کد (3D CAD)، پایگاه داده‌ها، جدول‌ها و نقشه‌های دوبعدی کد (2D CAD) است)، به سوی یک فرآیند یکپارچه رهنمون می‌سازد؛ به صورتی که تمام این کارها و اطلاعات، در یک فرآیند هماهنگ و مشترک جای داده می‌شود که تا بتواند قابلیت حداکثر محاسبات، ارتباطات شبکه‌ای، و تبدیل داده‌های خام به اطلاعات و دانش را فراهم کند.

این فرآیند برای شبیه‌سازی و ویرایش یک مدل مبتنی بر واقعیت برای مدیریت محیط مصنوع با کمک یک روند تصمیم‌گیری مبتنی بر حقیقت و تکرارپذیر و اثبات پذیر طی می‌شود، که در نهایت خطرات را کاهش داده و کیفیت فعالیت‌ها و تولیدات گسترده صنعت را بهبود می‌بخشد.

 

مدلسازی اطلاعات ساختمانی چیست؟

تماس با ما

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *