کتاب جستاری نو بر معماری اسلامی

کتاب جستاری نو بر معماری اسلامی

دانلود کتاب معماری اسلامی

کتاب جستاری نو بر معماری اسلامی اثر مرتضی ملکی، اولین کتاب از سری کتاب‌های «طاقدیس هگمتانه» مربوط به مهندسان مشاور طاقدیس هگمتانه است. در این کتاب جامعه اسلامی و معماری در قرن پانزدهم به تصویر کشیده شده است.

معرفی کتاب جستاری نو بر معماری اسلامی

در کتاب‌هایی که تاکنون راجع به معماری اسلامی نوشته شده است، بیشتر به وصف بناهای اسلامی در دوره‌های خاص پرداخته و کمتر به حقیقت اسلامی معماری و علل ایجاد چنین فرم‌ها و فضاها و عملکردهایی بعنوان فرم اسلامی یا فضای اسلامی و یا … پرداخته شده است. آیا گنبد و مناره به معنای معماری اسلامی می‌باشد …؟ آیا کاشی‌کاری و تزیینات عصر صفوی معنای این حقیقت است؟ یا معانی خاص دیگری وجود دارد که روح معماری اسلامی را تشکیل می‌دهد که می‌تواند با وقوع تکنولوژی‌های جدید، خود را به روز ساخته و تحول یابد؟ هدف مرتضی ملکی مولف کتاب جستاری نو بر معماری اسلامی، بررسی و کاوش این موضوع و روشن کردن فضا جهت به‌روز رسانی این تفکر و نگرش در آغاز سال 1400 شمسی و رنسانس معماری اسلامی است.

معماری اسلامی به نظر مولف، ایجاد بناهایی با نوا و آهنگ دینی و بررسی، انتخاب و استفاده از سایر هنرهای شکل گرفته در جوار اسلام هماهنگ با آموزه‌های اسلامی می‌باشد. معمار مسلمان متواضعانه سعی می‌کند از نزدیکترین ایده‌ها به روح اسلام استفاده نماید . از هنرهایی که سرود آن‌ها به سایر ادیان و فرهنگ‌ها و سبک‌ها و نگرش‌ها نزدیک‌تر است، پرهیز می‌نماید و با توجه به درک معانی عمیق‌تر قرآن و اسلام، هر روز به خلوص معماری خود بیفزاید.

به اعتقاد مرتضی ملکی، سعی در یافتن ایده مشترک و ژن‌های معماری عرفانی اسلامی در بین تمام بناهای اسلامی اگرچه مطلوب است ولی هدف نهایی معماری نیست. شاید هم اصولاً ایده مشترکی بین کلیه بناهای مسلمان‌ساز یافت نشود . ولی در بناهای اسلامی مجموعه‌ای از ایده‌ها و فلسفه‌ها وجود دارد که عموماً در بناها تکرار گردیده یا می‌توانند تکرار شوند؛ آلبوم کردن این ایده‌ها می‌تواند معمار مسلمان را در هر زمان و مکان در انجام طراحی بنا یاری رساند.

در بخشی از کتاب جستاری نو بر معماری اسلامی می‌خوانیم:

3 ستون با پلان مربعی که در راس آن یک هرم قرار دارد و در سه موضع قرار‌گیری شیطان در راه حضرت ابراهیم (ع) قرار داده شده است . به ابلیسک مشهور است که شباهت لغوی زیادی به نام شیطان یعنی ابلیس دارد. این فرم بارها و بارها در نقاط عطف میادین قرون وسطی و بناهای مهم تاریخی در تمدن‌های مختلف دنیا تکرار گردیده است به‌نحوی که طبق یک نظریه بعنوان نماد واقعی شیطان مطرح می‌گردد. یک نکته قابل توجه در داستان مواجهه حضرت ابراهیم (ع) و شیطان وجود دارد و آن این است که یکی از سنگ‌هایی که حضرت ابراهیم (ع) به سمت ابلیس پرتاب می‌نماید به چشم وی اصابت کرده و چشم راست ابلیس از بین می‌رود و بنابراین از این به بعد با تک چشم چپ به دنیا می‌نگرد.

دانلود کتاب معماری اسلامی

از: مرتضی ملکی

ناشر: انتشارات رویان پژوه

دریافت کتاب

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *