نما1-گوگل

طراحی هتل 5 ستاره در ایران

طراحی هتل 5 ستاره در ایران

طراحی هتل 5 ستاره در ایران شامل برنامه ریزی ، تهیه نقشه ، طراحی و توسعه هتل ها است. مفهوم طراحی هتل ریشه در سنت های مهمان نوازی برای مسافرانی دارد که قدمت آن به دوران باستان باز می گردد ،  و توسعه انواع مختلف هتل ها در بسیاری از فرهنگ ها اتفاق افتاده است.

به عنوان مثال ، ظهور سفر ریلی در اوایل دهه 1900 منجر به برنامه ریزی ، طراحی و توسعه هتل ها در نزدیکی ایستگاه های راه آهن شد که به مسافران ریلی پذیرایی می کردند. 

هتل های اطراف ترمینال گراند مرکزی در شهر نیویورک نمونه ای از این پدیده است. 

طراحی داخلی و سبک های هتل بسیار متنوع است و تغییرات زیادی در آن وجود دارد.

انواع هتل :

در جهان انواع بیشماری از طراحی هتل وجود دارد.

نمونه هایی از طراحی هتل ها شامل کاخ های میهمان در سراسر آسیا ، مسافرخانه های کشور انگلیسی ، استراحتگاه های هتل کازینو ،  هتل های طراح و هنری ،  استراحتگاه های اسپا هتل ، هتل های بوتیک ، هتل های “no-frills” است که بسیار امکانات اساسی در نرخ بودجه ، اتاق های اصلی اتاق ،  صومعه هایی که پناه می دهند و اتاق های یدکی اجاره ای که در خانه های معمولی اجاره می شوند.

نوع دیگر هتل های کپسول است ، که در ژاپن به عنوان گزینه ای برای کسانی که فقط در طول اقامت خود به نیازهای اساسی نیاز دارند ، ارائه می شود.

  از نظر تاریخی ، توسعه مناطق اقامتی و امکانات بعضی اوقات توسط مکان های فیزیکی آنها ، از جمله در گذرگاه های رودخانه ، در پست های اصلی تجارت یا مکان هایی که خود را به عنوان دفاع از قلعه ها ، از قبیل قلعه ها یا قلعه ها وام می گرفتند هدایت می شد.

مکان املاک همچنان در طراحی مدرن هتل در دوران معاصر مورد توجه اصلی است.

بسیاری از هتل ها در سراسر ایالات متحده پذیرای گردشگران یا ساکنان هستند.

بازدید کنندگان از هتل گزینه های مختلفی دارند از اجاره اتاق به مدت یک شب یا اجاره سوئیت به مدت یک ماه.

گرچه هتل های مسکونی امروزه به اندازه گذشته محبوبیت ندارند ، اما هنوز تعداد قابل توجهی از خانه های آمریکا را تأمین می کنند. 

طراحی حرفه ای:

طراحی هتل معاصر می تواند پیچیده و کاربردی باشد ، و شامل معماران و طراحان متخصص ، [14] مهندسین محیط زیست و سازه ها ، طراحان داخلی و پیمانکاران و تهیه کنندگان ماهر ، به ویژه برای پروژه های بزرگ و پیچیده است.

طراحی هتل می تواند شامل نوسازی یک ساختمان موجود باشد که قبلاً برای اسکان استفاده شده است ، تبدیل یک ساختمان که قبلاً برای هدف دیگری یا ساخت ساختمان های جدید مورد استفاده قرار گرفته بود. 

طراحی هتل 5ستاره شامل برنامه ریزی با توجه به نیاز مشتری تخمین زده شده برای تسهیلات به همراه دید طراحان است.

ساختمانهای هتل ممکن است چندین کارکرد مختلف از جمله رستورانها ، امکانات در فضای باز و استخرها ، مراکز تناسب اندام و اسپا داشته باشند.

طراحی معاصر هتل شامل یکپارچه سازی مؤثر در این جنبه های مختلف کار هتل در یک مکان برای به حداقل رساندن دخالت با یکدیگر است.

[برای استناد به نیاز] برای مثال ، طراحی هتل شامل ملاحظاتی است تا از سر و صداهای بیش از حد مهمانان و سر و صدای افراد جلوگیری کند. هتل ها معمولاً از داخل به بیرون طراحی می شوند تا از عملکرد عملی و ارتباط بخش های آن اطمینان حاصل شود.

تأثیرات فرهنگی

طراحان هتل ، کارهای فرهنگی خود را به کار خود می آورند و باید فرهنگی را که هتل در صورت کار در خارج از محیط بومی خود فعالیت می کند ، درک کنند.

به دلیل بین المللی شدن سفر ، پیوندها با سنت های محلی در بسیاری از طراحی های هتل تضعیف شده است ، و «بین المللی» به نوعی به خودی خود تبدیل شده است.

برخی از هتل ها عملیات خود را با مضامین سبک سنتی محلی بومی انجام می دهند ، در حالی که برخی دیگر طرح های مدرن و مدرن دارند.

طراحی هتل از متغیرهای اساسی ، مانند ارتفاع مناسب برای سوئیچ های چراغ روشنایی در اتاق ، به تخصصی تر ، مانند چیدمان مناسب آشپزخانه یا چشم انداز از مناطق پذیرایی ، برای کنترل و محافظت از ورود به اتاق ها متغیر است.

سرعت تغییر در طراحی هتل ، مانند اکثر مناطق زندگی مدرن ، با توسعه فناوری نوآورانه افزایش یافته است.

علیرغم تنوع فرهنگی ، هتل ها معمولاً از محیطی استقبال كنند كه از راحتی میهمانان خود برای كار ، استراحت و آرامش برخوردار باشد.

بازسازی

هتل ها به طور مداوم به روز می شوند تا سلامت هتل را حفظ کنند. در حین بازسازی یا نوسازی ، با فضای داخلی هتل مانند مبلمان ، تعمیر و نگهداری و چیدمان سروکار خواهید داشت. نمای بیرونی هتل به روزرسانی هایی مانند بام نیاز دارد.

هر ساله مقدار پولی که در بروزرسانی قرار می گیرد در حال افزایش است. مبلمان در هتل هر چند سال یکبار نیاز به تعویض دارد.

قسمت های جدیدی از هتل مانند اتاق های وزن ، بازی ها یا اتاق های تجاری با رایانه به عنوان بخشی از بازسازی ها به هتل ها اضافه می شود.

به روزرسانی های نگهداری در هتل در هر 15 تا 25 سال اتفاق می افتد. هتل ها تبدیل شده اند که سازگار با محیط زیست باشند.

در حین بازسازی و نوسازی بخش های هتل در حالی که روی آن قسمت فعلی کار می کنند مسدود می شوند ، سپس به قسمت بعدی بروید و این کار را ادامه دهید تا تمام کارها تمام شود. به این ترتیب هتل می تواند در هنگام بازسازی باز باشد

طراحی هتل در شرکت ستاوند پاژ

طراحی هتل شامل چه مراحلی است :

  1. بررسی امکان سنجی و شرایط مالی پروژه :

در این مرحله قبل از اقدام کارفرما به انتخاب مشاور جهت طراحی هتل ، شرکت ستاوند پاژ جهت بررسی امکان ورود کارفرما به این حوزه همراه وی خواهد بود.

  1. مشاوره ابتدایی جهت بررسی شرایط ساخت یک هتل

در این مرحله که ابتداعاً توسط کارفرما تصمصیم گیری خواهد شد ، پس از بررسی های انجام شده و تحویل گیری زمین و مجوزات لازم ، و صدور دستور نقشه توسط شهرداری و تغییر کاربری مورد نظر( در صورت نیاز)، پس از مراجعه به طراح هتل ، مشاوره لازم توسط شرکت طراح به وی داده خواهد شد.

شرح خدمات، هزینه و مدت زمان مورد نیاز طراحی هتل به کارفرما ارائه خواهد شد .

  1. مرحله شروع کار :

در این مرحله پس از تایید شرح خدمات مشاور هتل توسط کارفرما و عقد قرارداد ، مشاور اقدام به طراحی خواهد نمود؛ خدمات شامل موارد ذیل میباشد:

الف_ طراحی کانسپت:

ب- طراحی معماری فاز 1 و فاز 2

ج-طراحی داخلی فاز 1 و فاز 2

ج – طراحی نما

د- طراحی سازه

ه-طراحی تاسیسات برقی و مکانیکی

و- طراحی محوطه

ز- BIM

  1. طراحی هتل شامل چه فضاهایی است :

هُتِل یا مهمانخانه نوعی مکان مسکونی اجاره‌ای است که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود. هتل‌ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می‌آیند و بیشتر مورد استفادهٔ مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند.

هتل‌ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می‌رسد. علاوه بر اتاق‌ها و سوئیت‌های اقامتی، هتل‌ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه‌هایی از امکانات هتل‌ها هستند.

معمولاً مشتریان هتل در اتاق‌ها و سوئیت‌هایی که دارای تخت خواب ، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می‌شوند. اتاقهای یک تخته و دوتخته مشتریان بیشتری دارند.

  • فضای عمومی ( لابی و …. )
  • فضای خصوصی ( اتاق ها )
  • فضای اداری
  • فضای خدماتی رفاهی ( رستوارن و سالن چند منظوره و …. )
  • فضای خدماتی ورزشی
  • پارکینگ
  • محوطه و فضای سبز

انواع هتل :

هتل بر اساس ستاره های هتلی :

طبقه بندی هتل ها براساس ستاره از اواخر دهه 1950 مورد استفاده قرار گرفته است. معیارها یا استانداردهای خاصی وجود دارد که هتل باید آنها را بدست آورد تا به آنها یک ستاره خاص برسد. در زیر شرح هر استاندارد را پیدا خواهید کرد:

1 ستاره :

هتل 1 ستاره یک مکان اقامتی اساسی یا بدون مزاحمت است که امکانات رفاهی محدودی را ارائه می دهد. لازم به ذکر است که رتبه بندی 1 ستاره به معنای کثیف بودن و ناامن بودن محل برگزاری نیست. می توانید به عنوان یک مکان کوچک (معمولاً خانوادگی) برای رها کردن چمدان و کمی خوابیدن در مورد آن فکر کنید.

2 ستاره :

یک هتل 2 ستاره هنوز در محمدوده صرفه اقتصادی است و ممکن است به صورت جداگانه متعلق به آن باشد ، اگرچه معمولاً بخشی از هتل های زنجیره ای ارزان قیمت است. اتاق های خواب در هتل های 2 ستاره باید تلویزیون و تلفن داشته باشند ، اما انتظار جدیدترین فناوری را ندارید. رستوران و خدمات خانه داری اغلب در دسترس است.

3 ستاره :

هتل 3 ستاره گزینه ای میان رده است که سطح راحتی بالاتری را ارائه می دهد و سبک معاصر تری دارد. امکانات معمول شامل سالن بدنسازی ، مرکز تجاری ، سرویس اتاق ، تلویزیون کابلی و پارکینگ است.

هتل 4 ستاره :

هتل 4 ستاره یک ملک مجلل است که خدمات بسیار بالایی از خدمات و راحتی برتر را ارائه می دهد. در این نوع هتل ها می توانید امکانات مناسبی مانند لوازم بهداشتی طراح ، تختخواب ممتاز ، سرویس دربان ، مرکز سلامتی یا آبگرم ، استخر شنا و خدمات بلند مرتبه مانند خودرو های لوکس را پیدا کنید. بسیاری از هتل های بوتیک در این گروه قرار می گیرند.

هتل 5 ستاره :

هتل 5 ستاره هتلی مجلل است که خدمات ، امکانات رفاهی و راحتی درجه یک را ارائه می دهد. از امکانات معمول هتل های لوکس می توان به استقبال شخصی ، خدمات مجانی مانند اتو کردن ، گل های تازه ، جکوزی داخل اتاق ، دسترسی به چندین رستوران (بعضی از آنها ممکن است مکان برنده جایزه باشند) ، زمین های گلف در محل و غیره اشاره کرد.

سیستم ستاره ای هتل بیشتر در اروپا و آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می گیرد. در سایر مناطق جهان نیز ممکن است از ستاره ها استفاده شود ، اما استانداردهایی متفاوت از استانداردهایی که در بالا توضیح دادیم.

علاوه بر ستاره ها ، دسته بندی هتل ها را می توان بر اساس معیارهای دیگری مانند مکان ، مشتری یا موضوع نیز تعریف کرد.

هتل بر اساس موقعیت مکانی :

این هتل ها شامل موارد ذیل میباشند :

  1. هتل های شهری :

معمولاً این هتل ها در مراکز عمده شهری واقع شده و برای مسافران علاقه مند به تعطیلات شهری یا افرادی که می خواهند از دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی ، رستوران ها ، موزه ها ، مغازه ها و غیره لذت ببرند ، ایده آل هستند.

  1. استراحتگاه های ساحلی

در بسیاری از موارد ، این هتل ها دارای مکان ساحلی و متمرکز بر ارائه گزینه های تفریحی و استراحت هستند

  1. هتل های اسکی

دسترسی آسان به پیست های اسکی را ارائه می دهد و در اطراف فعالیت های ورزشی زمستانی مانند اسکیت روی یخ ، اسنوبورد یا سورتمه سواری ساخته می شوند.

  1. هتل مشتری مدار

همچنین می توانید طبقه بندی هتل ها بر اساس نوع میهمان مورد نظرشان انجام شود. به عنوان مثال ، هتل های تجاری دارای امکانات گسترده ای برای این نوع مسافر مانند اتاق های اجتماعات و کنفرانس ، اینترنت پرسرعت ، انتخاب فرودگاه و مرکز تجاری خواهند بود.

همچنین هتل های خانوادگی وجود دارد که ممکن است دارای یک کلوپ کودکان و نوجوانان ، رستوران هایی باشد که منوی کودکان ، مناطق مخصوص بازی یا خدمات نگهداری کودک را ارائه می دهند.

در انتهای دیگر طیف هتل های مخصوص بزرگسالان را می یابیم که اگر می خواهید یک مناسبت خاص مانند سالگرد ازدواج یا ماه عسل را جشن بگیرید بهترین گزینه برای انتخاب است.

  1. هتل های موضوعی :

و نکته آخر که باید ذکر شود ، هتل های با موضوع میباشد . که بر سح نوع علاقه کاربران انتخاب خواهد . هتل های غذایی ، هتلهایی با تم های پارک ، هتل اسپا که برای رلکسیشن استفاده میشوند ) هتل های گاسترو ، هتل رترو ( هتل های با استایل های طراحی داخلی خاص )

ضوابط و استاندارد ساخت هتل:

حداقل شرایط لازم براي استاندارد هتلها:

حداقل شرایط لازم براي درجه بندي یک هتل در یکی از سطوح درجات ، دارا بودن سطحی از خدمات و تسهیلات است که میبایست در آن واحد به میهمانان عرضه شود. هتلها در این دستورالعمل در پنج سطح به شرح زیر درجهبندي می شوند. یک ستاره ، دو ستاره ، سه ستاره ، چهار ستاره و پنج ستاره حداقل شرایط لازم براي هر یک از هتلها در پائین ترین سطح که یک ستاره خواهد بود، در زیر آورده شده است.

– رعایت حداقل سطح کیفی در قسمتهاي مختلف واحد

– یک هتل معمولاً حداقل 8 اتاق خواب را داراست.

– %75 اتاق خوابها با حمام یا تسهیلات خصوصی

– وجود محلی براي صبحانه خوري که متناسب با ظرفیت هتل طراحی شده باشد.

– وجود سیستم سرمایش و گرمایش قابل کنترل در اتاق خوابها

ارزیابی امتیازات

هر یک از موارد خدمات ، تجهیزات ، فضاهاي موجود ، نیروي انسانی و … در هتل مورد ارزیابی قرار

میگیرد و امتیازي را متناسب کسب می نماید. در فرایند ارزیابی ، امتیازاتی از صفر تا 10 ممکن است به هر یک از موارد ارزیابی تعلق گیرد. این امتیاز بر اساس سطح کیفی و مطلوبیت مورد ارزیابی تعیین می شود.

در هتلهاي یک ستاره حداقل کسب امتیاز یک براي هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع

امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از 2 باشد.

در هتلهاي دو ستاره حداقل کسب امتیاز 3 براي هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات

در این سطح از درجه نباید کمتر از 4 باشد.

در هتلهاي سه ستاره حداقل کسب امتیاز 5 براي هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع

امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از 6 باشد.

در هتلهاي چهار ستاره حداقل کسب امتیاز 7 براي هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع

امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از 8 باشد.

در هتلهاي پنج ستاره حداقل کسب امتیاز 9 براي هر مورد الزامی است.

براي اینکه هتلی از لحاظ درجه ارتقاء یابد می بایست کیفیت خدمات ارائه شده به میهمان را تا حد قابل

قبول این استانداردها بالا ببرید و مجموعه اي از تسهیلات و خدمات مورد انتظار را فراهم کند. بدیهی است که

کیفیت خدمات اهمیت اساسی دارد اما مشتري ها انتظار دارند که سطح خدمات و مجموعه تسهیلات در هتلها با درجات بالاتر به تناسب درجه افزایش یابد.

درجه سطح امتیازات
یک ستاره * حداقل کسب امتیاز یک براي هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از 2 باشد.
دو ستاره ** حداقل کسب امتیاز 3 براي هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از 4 باشد
سه ستاره *** حداقل کسب امتیاز 5 براي هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از 6 باشد.
چهار ستاره **** حداقل کسب امتیاز 7 براي هر مورد الزامی است و حداقل میانگین مجموع امتیازات در این سطح از درجه نباید کمتر از 8 باشد
پنج ستاره ***** حداقل کسب امتیاز 9 براي هر مورد الزامی است.

همه هتلها باید مقررات الزامی را رعایت کنند. ارزیابی هتلها در پنج مورد صورت خواهد گرفت:

-1 امور ساختمانی ، تاسیساتی هتل و متعلقات آن

-2 امور خدمات و تجهیزات هتل

-3 امور ایمنی ، بهداشت و پایداري

-4 امور اغذیه و اشربه

-5 امور مدیریت ، نیروي انسانی و آموزش

در ارزیابی امتیازات ، در مجموع امتیازات داده شده می بایست نسبت زیر رعایت گردد.

الف) امور ساختمانی و تاسیساتی و موارد مربوط به آن 30 % از کل امتیازات

ب) امور مربوط به نوع و سطح سرویس و خدمات و تجهیزات و موارد مربوط به آن 50 % از کل امتیازات

ج) امور مربوط به مدیریت ، نیروي انسانی و آموزش 20 % از کل امتیازات

حداقل شرايط لازم براي استاندارد هتل ها ارزيابي امتيازات

1- شرايط كلي

-1-1 پاكيزگي (نگاه كنيد به اتاق خواب ها: خانه داري و كيفيت رختخواب)

-1-2 خدمات كلي

2- خدمات – توجه به ميهمان

-2-1 شرايط كلي پذيرش ميهمان

-2-2 رزرواسيون و قيمت ها

-2-3 تسويه حساب ميهمان

-2-4 خدمات حفظ و نگهداري و باربري

-2-5 خدمات رساندن پيغام

3- رستوران

-3-1 خدمات غذا و نوشابه

-3-2 خدمات نوشيدني هاي سرد و گرم

-3-3 خدمات صبحانه

-3-4 خدمات ناهار

-3-5 خدمات شام

-3-6 نوشيدني هاي سرد و گرم و غذاي سبك

4-(Room Service) خدمات عمومي اتاق

(Room Service -4-1 خدمات غذا در اتاق (ارائه خدمات غذا و نوشيدني به صورت

-4-2 تلفن بيداري صبح (سرويس بيدار شدن ميهمان)

-4-3 واكسي

-4-4 لباسشويي

5- اتاق خواب ها – آسايش ميهمان

-5-1 كيفيت كلي

-5-2 خانه داري

-5-3 سجاده و وسايل نماز

-5-4 ابعاد و اندازه ي اتاق

-5-5 كيفيت تخت و تشك خواب

-5-6 كيفيت وسايل و تجهيزات خواب

-5-7 گرمايش ، سرمايش وتهويه هوا

-5-8 روشنايي

-5-9 پنجره ها

-5-10 كيفيت پرده ها

-5-11 كيفيت كف پوش

-5-12 مبلمان اتاق

-5-13 يخچال

-5-14 تلويزيون

-5-15 راديو

-5-16 تلفن ها

-5-17 لوازم تحرير

-5-18 سشوار

-5-19 سوئيت ها

-5-20 متفرقه

6- سرويسهاي بهداشتي ، زيردوشي ها ، تسهيلات متصل به اتاق خوا بها

-6-1 كيفيت كلي در انواع حمامها

-6-2 نظافت و پاكيزگي حمامها

-6-3 وسايل حمام

-6-4 حوله ها و لوازم آرايشي بهداشتي

-6-5 حمام ها و سرويسهاي بهداشتي اتاقها

-6-6 تعداد حما مها و دسترسي

-6-7 لگن دستشويي

-6-8 اتاق خواب و توال تها

-6-9 تعداد توالت ها

-6-10 دسترسي به توال تها

ضوابط استاندارد کيفيت خدمات گردشگري (مصوبه

١٣٨۶ ) هتل /۵/١٠

7- كيفيت غذا

-7-1 كيفيت كلي غذاي ميهمان

8- فضاها ي عمومي

-8-1 كيفيت كلي

-8-2 محوطه ي پذيرش

-8-3 خدمات عمومي

-8-4 رستوران ها

-8-5 نمازخانه

-8-6 محل نشيمن (لابي)

-8-7 گرمايش ، سرمايش ، روشنايي و تهويه

-8-8 راهروها و راه پله ها

-8-9 آسانسورها

-8-10 تلفن عمومي

-8-11 توالت هاي عمومي

9- شرايط عمومي

-9-1 مقررات الزامي

-9-2 ايمني و امنيت

-9-3 محل پارك اتومبيل (پاركينگ)

-9-4 محوطه ها و فضاي سبز

-9-5 پيوست ها يا ساختمانهاي جانبي

-9-6 نيروي انساني و آموزش

10- هتل هاي ميراثي

دستورالعمل اجرائي،فني و درجه‌بندي هتل: ( میراث فرهنگی )

1ـ1ـ نقشه‌هاي كلي طرح

نقشه‌هاي كلي بايد شامل:طرح جامع شهري ـ كروكي ومحل بنا باشد.

1ـ2ـ نقشه‌هاي معماري

1ـ2ـ1ـ نقشه‌هاي معماري شامل پلانهاي طبقات،همكف،پاركينگ،زيرزمينها ومحوطه‌سازي همراه اندازه‌گذاري ومقياس باشد.

1ـ2ـ2ـ نقشه‌هاي كامل مقاطع ونماها همراه با رقوم ارتفاعي مربوطه وپلان مبلمان به تفكيك

1ـ3ـ شرايط اوليه طرح

1ـ3ـ1ـ محل ملك ونقشه‌هاي آن بايد به تأييد كارشناس فني دفتر برنامه‌ريزي وامور فني معاونت سياحتي‌وزيارتي‌وزارت‌فرهنگ‌وارشاد اسلامي‌برسد.

1ـ3ـ2ـ نقشه‌هاي معماري ـ محاسباتي وتأسيساتي بايد به امضاء مهندسين معمار،محاسب وتأسيسات عضو سازمان نظام مهندسي ساختمان رسيده باشد.

1ـ3ـ3ـ محل مورد تقاضا ميبايست در نواحي خدماتي ـ اداري ـ تجاري ومسكوني طرح تفصيلي شهرها بوده به نحوي كه حتي‌المقدور در مكاني آرام دور از آلودگي صوتي وتأسيساتي نظير مراكز آموزشي،درماني وساير مراكز مشابه قرار گرفته باشد.

ویدئو معرفی ستاوند پاژ :

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *