photo_2023-11-18_10-53-32

تدوین استاندارد سازی طراحی گروه هتل های پارسیان

تدوین استاندارد سازی طراحی گروه هتل های پارسیان

تدوین استاندارد سازی طراحی گروه هتل های پارسیان

 

تهیه کننده :

 مهندســین مشــاور ستــاوند پــاژ

پاییز 1402

پیش گفتار

در دهه‌های اخیر، صنعت هتلداری به یکی از پررونق‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی جوامع تبدیل شده و نقش بسیار بزرگی در توسعه و رشد گردیده است. هتل‌ها به عنوان نمادهایی از خدمات برتر و زیبایی در سفرهای مسافران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. این اهمیت و ویژگی‌های منحصر به فرد در هتل‌ها نیازمند توجه ویژه به مسائل مرتبط با طراحی، اجرا و مدیریت آن‌ها است.

ما، “شرکت مهندسین مشاور ستاوند پاژ” به عنوان یکی از پیشروان حوزه خدمات پژوهش، مشاوره، طراحی و ساخت پروژه های هتلی با فقدان مرجعی کامل و مدون بر پایه استانداردهای ملی و بین المللی در این حوزه مواجه شدیم، لذا برآن شدیم برای ارائه خدمات مهندسی برتر و بهینه سازی هزینه و زمان با استفاده از روش‌های نوین و به روز، بر پایه تجربه‌ی چندین ساله خود در این زمینه و با بهره گیری از ضوابط و مقررات ملی و بین المللی هتل ها از جمله:

ضوابط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

ضوابط طراحی، ساخت و ساز و استانداردهای نوسازی هتل های هیلتون

مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان

تدوین استاندارد سازی طراحی گروه هتل های پارسیان

 مهندســین مشــاور ستــاوند پــاژ

نشریات دفتر تحقیقات و معیارهای فنی سازمان برنامه و بودجه

کتاب مجموعه ضوابط و استانداردهای طراحی و ساخت و بهره برداری هتل ها در ایران تدوین شود.

در پیامد، کتابی خاص و متمایز تدوین شده است تا چراغ راهی برای طراحان، سازندگان، سرمایه گذاران، مدیران هتل و تمامی افراد مشتاق به شناخت اصول و استانداردهای طراحی و اجرای هتل‌ها باشد. این کتاب با تمرکز بر استانداردها و آخرین قوانین، مصوبات و دستورالعمل‌های ملی و بهره‌گیری از دانش بین‌المللی، یک منبع کامل و منحصر به فرد در زمینه هتلداری به شمار میرود.

تدوین استاندارد سازی طراحی گروه هتل های پارسیان

در این مجلد، شما با یک دوره تخصصی از اطلاعات و مفاهیم آشنا خواهید شد که به شما کمک خواهد کرد تا هتل‌هایی بر اساس استانداردهای بین المللی و با رعایت مقررات ملی ساختمان طراحی و اجرا نمایید. همچنین، شما به درک عمیق‌تری از نیازهای مسافران و ارائه خدمات برتر خواهید رسید.

این کتاب تلاشی نو و متفاوت در راستای بهبود صنعت هتلداری و ارتقاء کیفیت ساختمان‌های هتلی است. امیدواریم که مطالعه این کتاب، به بهبود و پیشرفت صنعت هتلداری کمک نماید و نتایج چشمگیر آن به منصه ظهور برسد. مهندســین مشــاور ستــاوند پــاژ

ما از تمامی اعضای تیم تدوین این کتاب و تمامی افرادی که در فرآیند تولید این اثر دخیل بودند تشکر و قدردانی می‌کنیم. این کتاب مرهون تلاش‌ و تعهد شما است و ما با افتخار آن را به عنوان یک منبع معتبر و بی‌مثال در این حوزه تقدیم می‌نماییم.

با امید به توفیق و پیشرفت همیشگی صنعت هتلداری و ساختمان‌های هتلی کشورمان ایران.

تدوین استاندارد سازی طراحی گروه هتل های پارسیان

هدف کلی در برنامه ریزی و طراحی فضاهای عمومی هتل این است که آنها در پیرامون لابی تجمع نمایند.

این نوع چیدمان فضاها به گونه ای است که میهمان های هتل بتوانند، فضاهای گوناگون در هتل را با حداقل مشكل بيابند و موقعیتی فراهم می آورد تا در صورت لزوم بتوان دو فضا را با هم تلفیق نمود.

لیست فضاهای داخلی هتل:

مهندسین مشاور

میز پذیرش: اینجا جایی است که مهمانان وارد و خارج می شوند. باید پرسنل خوش برخورد و مفیدی داشته باشد که می توانند به سوالاتی که مهمانان ممکن است داشته باشند پاسخ دهند.

میز نگهبان: دربان می تواند به مهمانان در انجام کارهای مختلف مانند رزرو شام، رزرو تور و یافتن وسایل حمل و نقل کمک کند.لابی آسانسور: لابی آسانسور باید تمیز و به خوبی نگهداری شود. همچنین باید علائم واضحی داشته باشد تا به مهمانان کمک کند راه خود را در هتل پیدا کنند.

اتاق های مهمان: اتاق های مهمان باید تمیز و راحت باشند. آنها همچنین باید همه چیزهایی که مهمانان برای لذت بردن از اقامت خود نیاز دارند، مانند تخت، میز، صندلی، کمد و حمام داشته باشند.

حمام: حمام باید تمیز و به خوبی نگهداری شود. آنها همچنین باید تمام امکانات مورد نیاز مهمانان مانند حوله، صابون و شامپو را داشته باشند.

کمد دیواری: کمد باید به اندازه ای بزرگ باشد که مهمانان بتوانند وسایل خود را ذخیره کنند. آنها همچنین باید قفسه و میله های آویز داشته باشند.

بالکن ها: بالکن ها راهی عالی برای مهمانان برای لذت بردن از هوای تازه و مناظر هستند. آنها باید با صندلی راحت مبله شوند.

استخرهای شنا: استخرها راهی عالی برای استراحت و تفریح مهمانان هستند. آنها باید تمیز و به خوبی نگهداری شوند.

وان آب گرم: وان آب گرم یک راه عالی برای استراحت و تسکین ماهیچه های مهمانان است. آنها باید تمیز و به خوبی نگهداری شوند.

باشگاه‌ها: سالن‌های بدنسازی راهی عالی برای تناسب اندام مهمانان در تعطیلات هستند. آنها باید به تجهیزات تمرینی کاردیو و وزنه مجهز باشند.

اسپا: اسپاها مکانی عالی برای استراحت مهمانان و نوازش خود هستند. آنها باید انواع مختلفی از درمان ها مانند ماساژ، صورت و بسته بندی بدن را ارائه دهند.

رستوران ها: رستوران ها مکان بسیار خوبی برای میهمانان برای لذت بردن از یک وعده غذایی خوشمزه هستند. آنها باید گزینه های بسیار متنوعی برای انتخاب داشته باشند.

بارها: کافه ها مکان بسیار خوبی برای استراحت و معاشرت مهمانان هستند. آنها باید طیف گسترده ای از نوشیدنی ها و همچنین برخی از میان وعده ها را داشته باشند.

سالن‌ها: سالن‌ها مکانی عالی برای استراحت و استراحت مهمانان هستند. آنها باید صندلی راحت و فضایی آرام داشته باشند.

مراکز تجاری: مراکز تجاری مکان بسیار خوبی برای میهمانان برای بهره وری در طول تعطیلات هستند. آنها باید رایانه، چاپگر و دستگاه فکس داشته باشند.

اتاق‌های خشک‌شویی: اتاق‌های رخت‌شویی راهی عالی برای مهمانان برای تمیز نگه داشتن لباس‌هایشان در تعطیلات است. آنها باید واشر و خشک کن داشته باشند.

البته این فقط یک پیشنهاد است و فضاهای داخلی خاص که در یک هتل گنجانده شده است بسته به اندازه و سبک هتل متفاوت است. با این حال، اینها برخی از رایج ترین فضاهای داخلی هستند که در هتل ها یافت می شوند.

 

#معماری
#معماری_داخلی
#معماری_مدرن
#معماری_لوکس
#معماری_ایرانی
#معماری_کلاسیک
#معماری_نما
#معماری_معاصر

#هتل
#هتلداری
#هتلر
#هتل_مشهد
#هتلی

#هتل_آپارتمان
#هتل_سنتی
#هتل_کیش
#هتل_لوکس
#هتلگردی

#hoteldesign
#hoteldesigner
#hoteldesigns
#hoteldesigners
#hoteldesigninspiration
#hoteldesignideas
#hoteldesignmagazine

در پروسه احداث هتل برنامه ریزی به دلیل ماهیت رقابت برانگیز هتلها با هم ، دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد.

برای يك پروژه جدید طرح توسعه يك هتل یا ارتقاء رتبه آن (از نظر تعداد ستاره ) ، مشخصات پیش از طراحی باید ویژگی های یک فضا و آنچه برای فعالیت و عملکرد آن لازم است ، را بطور کامل شرح دهد.

بدون چنین اطلاعاتی مهندس معمار و مشاورين ،طراح قادر به تعیین اعداد و ارقام مربوطه لازم برای طرح و احداث بناى يك هتل منحصر به فرد برای بازار و یا مشتريان بخصوص خود نخواهند بود.

عمل برنامه ریزی و طرح ریزی هتل كارى بسيار وسیع تر از لیست نمودن ملزومات اولیه مربوط به فضا است این برنامه ریزی باید در زمینه جنبه های مختلف هتل باشد، نظیر : محل قرار گیری ، میزان تقاضای بازار ، میزان رقابت موجود، سطح كيفي ، جنبه های مختلف کاربری های آن ، رستوران ،کارکنان، بودجه و غيره. بطور معمول، مشاورین امکان سنجی (Feasibility Consultants) تركيبي از فضاها را پیشنهاد می کنند اما شرکت گرداننده، هتل که با کارفرما و مهندس معمار همکاری می نماید خود برنامه نهایی را تصویب و ارائه مینماید .

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *