تعهد اجتماعي و معمار خود مختار

تعهد اجتماعي و معمار خود مختار

تعهد اجتماعي و معمار خود مختار

« هنر معماري در جامعة مصرفي »

يوهاني پالاسما

ترجمه: رسول مجتبي پور

معماری خودمختار-مقاله معماری

Juhani Pallasmaa

لودويگ وينگنشتاين در يكي از يادداشتهايش كه همين اواخر در مجموعه « فرهنگ و ارزش» منتشر شد، رابطة ميان بيان هنري و مفهوم فرهنگ در معماري را به دقت بررسي كرد.

با توجه به اين كه وينگنشتاين، چه به واسطه دوستي نزديكش با آدولف لوز و چه به اين سبب كه شخصا دستي در طراحي داشت، به طور جدي درگير هنر معماري بود، نظرها و گفت ههاي وي بايد با جديت و دقت مطالعه شود.

اين ياد داشتها شامل بيانهاي متنوع يك انديشه است چيزي را ماندگار و ستايش ميكند. از اين رو جايي كه چيزي براي ستايش شدن وجود ندارد ندارد، معماري هم نمي تواند وجود داشته باشد »

بازتاب جنجال برانگيز اين انديشة فلسفي، به طور ضمني بيانگر آن است كه اساس مضمون تجلي يافتة معماري، چيزي فراتر از خود معماري است:

معماري، بيان هنري ويژگيهاي پنهان و آرزوهاي جامعه است.

بنابراين، با زائل شدن جنبة معنوي و آرماني تمدن، كيفيت معماري نيز محو ميشود كنت بولدينگ نيز نظري مشابه دارد :

«از ميان رفتن پنداشت آرماني، به زوال امپراتوري ها و انحطاط فرهنگ مي انجامد ».

معمار خودمختار

اخيرا از پيشگويي اسرار آميز ويكتور هوگو دربارة مرگ معماري، در فصل Ceci tuera cela كه او آن را به چاپ هشتم «گوژپشت نتردام» اضافه كرد، در مقاله هاي متعدد سخن به ميان مي آيد.

اما از آن زمان تاكنون، صحت اين پيشگويي، آن طور كه  شايسته است به درستي تفسير نشده است.

بي ترديد پيش بيني ويكتور هوگو مبني بر آن كه معماري، به عنوان مهمترين پيام فرهنگي،جايگاه خود را از دست مي دهد درست از آب درآمده است .

جايگاه معماري، در معرض تغيير بوده؛ زيرا روند آن سريع، زودگذر ويك بار مصرف بوده است.

اكنون كه حتي ايدئولوژي ها، پندارها و اسلوب ها در جامعة مصرفي امروز جنبة كالا پيدا كرده اند، معماري به طور نااميد كننده اي به صورت وسيله و ابزاري ناهنجار براي مصرف توده اي اطلاعات يك بار مصرف درآمده است.

پيام اساسي و بنيادي معماري از هماهنگي و پايداري سخن مي گويد كه آشكارا با سياستهاي ايدئولوژي مصرفي كه بر پاية ناپايداري، بيگانگي وپاره پارگي استوار است، در تعارض است .

معماری خودمختار-مقاله معماری

در معماري امروز، پديده اي بازاري با تاثيري قدرتمند و بي واسطه، ميدان را براي تلاش به منظور جلب توجه شهرنشينان (که در جامعه اي داراي رفاه مادي از اطلاعات لبريز شده اند ) . به دست آورده است.

استفادة روز افزون از معماري يك بار مصرف در رستوران ها، تزيينات مغازه ها، و نماها، بيان ديگري از تشديد مصرف زدگي در معماري است.

محيطهاي يك بار مصرف از مد لحظه استفاده مي كنند و به همين علت جذابيت فوري دارند كه تقريبا فورا جاي خود را به دلزدگي مي دهد تا چرخه مصرف بعدي جانشين مد قبلی میشود .

برای دانلود کامل مقاله کلیک کنید .

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *