خلاقیت در معماری

خلاقیت در معماری

در اتاقي كه يك مؤسسه تبليغاتي در شهر رم اجاره كرده، يك شهروند عادي نشسته است و به سؤالاتي كه قرار است از هفت نفر ديگر نيز پرسيده شود پاسخ مي گويد.

اتاق با صفحه اي كه يك طرف آن از جنس آينه و طرف ديگر شفاف است  به دو بخش تقسيم شده است.

دانلود مقاله خلاقیت در معماری

در طرف ديگر، سكوت كامل، بيست نفر از خلاقترين مغزهاي متفكر با تخصصهاي مختلف نشسته و

به پاسخهاي مصاحبه شونده به دقت گوش مي كنند و روي دفترچه هايي كه در دست دارند چيزهايي يادداشت مي كنند.

خلاقیت در معماری دوربيني مخفي تمامي ماجرا را ضبط مي كند.

سوالها در مورد خمير دنداني است كه به مصاحبه شوندگان داده شده است تا قبل از سوال و جواب دندان خود را با حس خنكي؛

حس پاگيزگي. مختصصين كه از طعم و خواص خمير (چه حسي داشتيد ؟( از نفر اول سوال مي شود ) .

آن مسواك كنند دندان مطلع هستند دنبال كشف ذائقه مصاحبه شونده نيستند.

دانلود مقاله خلاقیت در معماری

آنها با معاني عميق پاسخها سروكار دارند و دنبال استعار هاي براي بيان موثر آن معاني مي گردند. استعاره اي براي بيان حس خنكي و تميزي.

يكي از آنها يادداشت مي كند خميردنداني كه حتي وجدان را پاك مي كند.

دانلود مقاله خلاقیت در معماری

در پاسخ اين سوال كه خمير دندان مورد نظر شما را به ياد كدام شخصيت معروف مي اندازد نفر دوم م يگويد بنليس (يكي از مجريان برنامه هاي تلويزيوني ايتاليايي).

پاسخ اخير به درد نمي خورد، چون منحصر به مخاطب ايتاليايي است ؛

اگر مي گفت رابرت ردفورد بهتر بود. هدف اين گروه از مختصصين تبليغات، روانكاو، جامعه شناس، طراح، گرافيست و… مشخص است :

يافتن شعاري براي تبليغ خمير دنداني كه قرار است در آمريكا ، اروپا، آسيا و آفريقا، با يك طرح و شعار تبليغاتي واحد به فروش برسد.

فرآورده مدت زيادي است توليد شده، ولي هنوز هويت و چهره ندارد. اين گروه بيست نفري كه يك سال قبل كار خود را آغاز كرده قرار است هنوز به مدت دو سال تمامي شهرهاي مهم جهان را بگردد.

دانلود مقاله خلاقیت در معماری

و سوالهاي مشابهي را از گروههاي انتخابي مردم بپرسد.

درآخر كار قرار است يك شعا ر، يك تصوير ويك هويت براي خمير دندان جديدي كه قرار است اولين خمير دندان جهاني باشد خلق كند.

شايد به نظر عجيب بيايد كه مقاله را از داستان يك خمير دندان آغاز كرده ام.

ولي اگر به موضوع مقاله كه خلاقيت است توجه شود اين مسئله غريب نمي نمايد.

خلاقيت كه يكي از گره هاي اصلي معماري در كشور ما است به گونه كاملا جدي و مشخص در هنر تبليغات ، كه همه با آن سروكار دارند ديده مي شود.

دغدغه خاطر و حتي زمينه هاي خلاقيت در معماري با هنر تبليغات و حتي هنرهاي ديگر چندان تفاوتي ندارد.

تفاوت بيشتر در بهره برداري از اثر و تكنيك كار است.

در مثال خمير دندان به دو مسئله اصلي برخورديم. يكي اينكه توليد فرآورده به گونه اي باشد كه پاسخگوي نياز عملي مصرف كننده باشد . دوم نحوه ارائه محصول و

تصوير آن است.دانلود مقاله خلاقیت در معماری

در حل هر دو مسئله خلاقيت و ابداع به كار رفته و محصول نهايي پديده اي است كه همه جنبه ها را به صورتي تفكيك ناپذير درون خود جاي مي دهد.

در معماري نيز ما با دو جنبه سرو كارداريم كه يكي مربوط به نيازمند يهاي فني و عملكردي بنا، و ديگري فضا فرم و زيبايي شناسي است.__

در پروژه هاي برجسته، اين دو از يكديگر تفكيك ناپذير و ناشي از تفكر خلاقه هستند.

براي مثال پروژه بانك توسعه صادرات اثر بهرام شيردل به طور همزمان حاوي ابداعاتي چشمگير در زمينه هاي سازماندهي فضاي ي، فرم وسازه است.

 اين بنا مفهوم سنتي نما را دگرگون كرده است. عناصر افقي در حركتي نرم ، رفته رفته به عمودي تبديل شده و نما را تشكيل مي دهند. نمايي كه جلو، پشت و كنار ندارد.

در هرزاويه صورتي جديد از ساختمان كشف مي شود به گونه اي كه گاه حجمي بسته و گاه شفاف به نظرميرسد.

ساختمان به لحاظ تكنولوژي و ايستايي مفهومي جديد را طرح مي كند.خلاقیت در معماری عناصر ظاهرًا تكراري نما در

حقيقت قابهايي ساز هاي هستند كه هر كدام به تنهايي فاقد ايستايي بوده و از طريق تكيه به يكديگر، نظير تاقي افقي پايدار شده اند.

دانلود مقاله خلاقیت در معماری

علي رغم پيچيدگي حجمي، تيرهاي نگهدارنده كفها در طول طبقات و در تمامي مقاطع ساختمان يكسان هستند.

فرم مارپيچ ساختمان در پلان راه حلي است مناسب براي سازماندهي فضايي زمين ناقص پروژه.

نویسنده : کامران افشار نادری

 

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *