4

سبک های معماری داخلی

سبک های معماری اخلی

سبک های معماری داخلی

روستیک

همان طور که از نام این سبک دکوراسیون داخلی پیداست ریشه در روستایی بودن دارد که در سبک روستیک ،سادگی و عدم تقارن وجه تمایز این سبک از دیگر از سبک ها می باشد. سبک روستیک در فضاهای ویلایی کاربرد دارد و کوشش آن در به درون خانه کشیدن طبیعت خالص است.

البته ساختار خام و نپخته ای دارد و دارای اجزائی ناصاف و کمی زمخت است. مبلمان و وسایل روشنایی گاها از کنده درخت، تنه و شاخه ی درختان و الیاف و کنف ساخته می‌شوند. این سبک در خانه های ویلایی و کوهستانی و روستایی یافت می شود.

پالت رنگی روستیک از تناژ های براق و رنگ های تند عاری است و در عوض شامل رنگ های متنوع و لطیف از دنیای طبیعی است.

منظور از رنگ های طبیعی، رنگ پوست درختان، سنگ و خاک است.

سبک های معماری داخلی

ارغوانی و سبز لیمویی ممکن است جزئی از پالت رنگی طبیعت باشند، اما این به آن معنا نیست که گزینه های خوبی برای یک خانه ی روستیک هستند. سبک روستیک به رنگ قهوه ای محدود نمی شود، می توان رنگ های روشن تری نیز در این سبک استفاده کنید.

این رنگ ها به خوبی با فضای روستیک شما هماهنگ می شوند و در عین حال آشنا و سنتی به نظر می رسند.

مثال آبی جین، قرمز کوکاکوال، زرد طلایی و فیروزه ای کم رنگ می توانند جزء این دسته باشند.

در این سبک به دلیل نزدیکی به فضای روستایی مواد و مصالح به کار رفته در طراحی دکوراسیون و معماری ساختمان بیشتر طبیعی بوده و چوب یکی از اصلی ترین متریال های به کار رفته است،که حسب نیاز به میز، صندلی، تخت و کمد تبدیل شده‌اند.

آنچه نیاز بوده تراشیده شده و الباقی به همان حالت رها شده است.

از پرداخت‌ها و نازک کاری‌ها روی چوب خبری نیست و اصالت و مرکز توجه، طبیعت خود چوب است.

معمولا چوب ها رنگ نمیشوند و یا فقط با پوششی مات بدون اینکه جال داده شوند و یا با رنگ های مصنوعی چوب را پوشش دهند اندود می‌گردند.

 

کلاسیک

 سبک کلاسیک سبکی سنتی غربی است که از معماری روم و یونان باستان برگرفته شده است.تعادل، تقارن، نظم و نقطه کانونی از عناصر مهم در دکوراسیون به سبک کلاسیک است. سبک کلاسیک حس شکوه و بزرگی را به فضای خانه می بخشد.  عنصر اصلی در سبک کلاسیک استفاده از (نقطه کانونی) در محدوده ای است که در آن تعادل بصری ایجاد شده است. برای مثال شومینه ای که بالای آن یک آیینه مزین، و دو صندلی در دو سوی آن قرار دارد.

پالت رنگی رایج در این سبک معمولا رنگ هایی است که از طبیعت الهام گرفته شده است.  طیف های مختلف زرد، آبی، سبز، قهوه ای، و همچنین طیف های خنثی تر مانند انواع خاکستری، صورتی مالیم و رنگ خاک رس، از جمله رنگ‌هایی است که در این سبک به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد.

برای حفظ پالت رنگی کلاسیک، سفید را بصورت خالص مورد استفاده قرار ندهید و ته مایه های شیری رنگ در آن ایجاد کنید. (بکار گرفتن سفید خالص شما را به سبک معاصر نزدیکتر می کند).

پارچه هایی که در سبک طراحی داخلی کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا از جنس کتان، کرباس و مخمل می باشد و از نظر طراحی بسیار ساده و شیک و بدون تزیینات پر جلوه و افراطی است. بهترین نقش مایه هایی که می توان در المان های خانه به کاربرد راه راه های درشت که از معماری یونان و طرح ستون های هرمی که از روم برگرفته است.

سبک های معماری داخلی

محیط هایی به سبک کلاسیک معمولا کفپوش هایی از جنس چوب، سنگ و مرمر بکار گرفته می شود. از اصلی ترین مشخصات این سبک بکارگیری تقارن و تعادل در دو سوی اتاق (سمت راست و چپ) و قرار دادن آینه ای در نقطه مرکزی آن است. ستون ها نیز از دیگر خصیصه های سبک کلاسیک است که به معماری یونان و روم باستان بازمی گردد، و نمودهای آن در طراحی داخلی بصورت تاکید بر خطوط عمودی راه راه روی دیوارها و پرده است.

برای نشان دادن اتاقی به سبک کلاسیک، از تزیینات و اکسسوارهای کلاسیکی نیز می توانید استفاده کنید.

سبک های معماری داخلی

در دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک برای تقسیم فضا یک یا چند جسم همانند شومینه، آینه های بزرگ، راه پله های مجلل و… را برجسته تر از محیط انتخاب می کنند. استفاده از ستون و سرستون های رومی یکی از نماد این سبک است .

سبک ژاپنی

وجود هزاران سال سنت در کشور ژاپن تاثیر زیادی بر روی زیبایی‌شناسی معماری و دکوراسیون داخلی آن گذاشته است و نتیجه آن یک نوع طراحی داخلی بسیار فرهنگی و ملایم شده است .

سبک ژاپنی حول محور زندگی آرام و منظم، اهمیت دادن به تعادل، نظم، ترتیب، رسوم باستانی، و عشق به زیبایی طبیعی میچرخد. در فرهنگ ژاپنی عشق به طبیعت و احترام به آن ریشه بسیار عمیقی دارد. بهترین راه برای ایجاد یک پیوند قوی با دنیای طبیعی این است که آن را وارد فضای زندگی خود کنیم.

در دکوراسیون‌های ژاپنی معمولا از رنگ‌های خنثی و طبیعی برای ایجاد زمینه ساده استفاده می‌شود.

تاکید بیشتر بر روی معماری کار است و نظم هندسی در کارها احساس میشود. ضمن آن که رنگ‌های طبیعی احساس ریخت‌وپاش بودن را کم می‌کند و بر سادگی که لازمه طراحی شرقی است، تاکید دارد.

وقتی از طراحی ژاپنی سخن به میان می آید، منظور تک رنگ بودن و بافت غالب است.

رنگ‌های شرقی معمولا خالصند. برخلاف هنر غربی، که ترکیبی از رنگ و رسیدن به رنگ‌های جدید است، هنر شرقی بکر است و هدف همان رنگ اصلی است.

 مبلمان به این سبک کوچک و چندمنظوره می باشد. مثال از تشک‌های ژاپنی برای نشستن و خوابیدن و از سینی‌های پذیرایی برای سرویس غذاخوری هم استفاده میشود.

 نکات اصلی در طراحی دکوراسیون به سبک ژاپنی:

  • عناصر طبیعی موجود در فضاهای داخلی که به سبک ژاپنی طراحی شده‌اند افزودن گیاهان سنتی ژاپنی، مانند بونسای و بامبو به خانه، به آن یک احساس فرهنگ ژاپنی جزئی می بخشد .
  • صفحه‌ها یا درهای کشویی به سبک ژاپنی (شوجی) درهای شوجی به صورت افقی حرکت میکنند و نسبت به درهای لولایی فضای بیشتری را ذخیره میکنند.
  • عناصر چوبی و بامبو در طراحی داخلی به سبک ژاپنی یکی از بهترین راه‌ها برای هماهنگ شدن با طبیعت اضافه کردن عناصر طبیعی چوبی به درون خانه است. فرهنگ ژاپنی به استفاده از عناصر چوبی در همه قسمت‌های خانه معروف است.

بافت چوب را می توان در تمام قسمت های خانه های ژاپنی مشاهده کرد. با اضافه کردن کفپوش های بامبویی یا صفحه‌های چوبی سعی کنید این عناصر طبیعی چوبی را وارد فضای زندگی خود کنید. این چوب های طبیعی تاثیری آرامش بخش بر فضای خانه شما میگذارند و قطعا شما از این حالت لذت خواهید برد.

سبک های معماری داخلی

  • فضای ورودی به سبک طراحی ژاپنی فضای ورودی در خانه های ژاپنی جنکان نامیده میشود. فضای ورودی جایی است که ساکنان خانه برای خوش آمدگویی به مهمانان به آنجا میروند. همچنین مردم ژاپن کفش های خود را در این فضا درمی آورند و آن را با دمپایی های خانگی تعویض میکنند.
  • مبلمان به سبک ژاپنی اکثر مبل های ژاپنی ارتفاع کمی دارند،به جای مبل از بالشتک های سنتی ژاپنی استفاده میشود
  • اصول طراحی مینیمالیستی ژاپنی طراحی ژاپنی ساده و مینیمالیستی است. بینظمی و شلوغی در خانه های ژاپنی جایی ندارد. همانطور که در بالا بحث کردیم، گاهی حتی از مبلمان در یک خانه ژاپنی استفاده نمیشود.
  • فضای باز و نورپردازی طبیعی از عناصر کلیدی در طراحی ژاپنی هستند نور طبیعی به طرز وسیعی این خانه ها را پر میکند و باعث ورود مناظر آرام و رنگ های زیبای طبیعت به درون خانه میشود،استفاده از پنجره های بزرگ و وسیع و دهانه موجود در سقف مانند نورگیرها راه بسیار خوبی برای روشن ساختن خانه با نور طبیعی است.
  • رنگ های پرطرفدار در طراحی ژاپنی در این سبک از رنگ های موجود در طبیعت استفاده میشود. رنگ های غالب در طرحی ژاپنی از رنگ قهوه ای موجود در چوب و رنگ سبز گیاهان ریشه میگیرند.
  • یک فضای آرامش بخش بر اساس تعالیم ذن ایجاد کنید با خلق حال و هوایی آرام و ساکت در خانه خود که میتوان از طریق مدیتیشن، چای خوردن، و یا انجام یوگا به آن دست یافت به طور کامل فرهنگ صلح طلبانه ژاپن را وارد زندگی خود کنید.

 

مدیترانه ای

خیال انگیزی سبک مدیترانه ای، تصاویری از سکونت گاه های ساحلی، آب های درخشان فیروزه ای، روزهای آفتابی و غروب های پر احساس را تداعی می کند.

زیبایی ساده ی این سرزمین به واسطه ی خانه های خیره کننده اش منعکس می شود.

این سبک مبتنی بر بافت ها و پرداخت های اتفاقی و روستیک در قالب فرم ها و خطوط کلاسیک اروپایی است که چشم انداز محلی را منعکس می کنند.

مصالح نیازمند مراقبت کم، رنگ های خاکی و جیغ، فرفورژه ها و نور طبیعی زیاد همگی از نشانه های شناخته شده ی سبک مدیترانه ای هستند که بر سطح پایین تجمل در آن تأکید می کنند.

خانه های مدیترانه ای همیشه سرشار از نور طبیعی فراوان هستند.

این خانه ها بدون پنجره های بزرگ، قاب های نشاط بخش پنجره و نسیم مداوم دریا، گویی چیزی کم دارند به عنوان مثال، در یونان – از سایه های سرد (سفید، همه سایه های آبی و زمردی)استفاده میشود ایتالیایی ها رنگ های گرم (زرد، قرمز، صورتی، کرم، زردآلویی و آجری) را ترجیح می دهند.

سبک های معماری داخلی

این سبک برای مبلمان دست ساز بسیار مناسب است. اغلب اوقات از بلوط یا کاج خلیج ساخته شده است. بسیاری از افراد از تم رنگی “مدیترانه” ویژه برای رنگ کردن مبلمان با توجه به این سبک استفاده می کنند اما پالت رنگ در کشورهای مختلف متفاوت است. سبک مدیترانه ای، سبک خشن:سفیدی سقف و دیوارهای یونان را پایان داده است. سبک ایتالیایی در دکوراسیون دیوارها ترکیبی از چندین بافت است.

سبک های معماری داخلی

به عنوان مثال، کاشی های موزاییک، گچ تزئینی، نقاشی دیواری و تقلید از نقاشی های دیواری. سبک مدیترانه ای از حداقل پوشش کف استفاده می کند. دیوارهای بافت دار گچ بری شده در خانه های سنتی مدیترانه ای رایج هستند.

بافت ها از بافت های صاف و ظریف )مانند گچ بری ونیزی(تا بافت های درشت و زیاد طبقه بندی می شوند، اکثر خانه های کالسیک مدیترانه ای پوشیده از کفپوش های تایلی )کاشی( بوده اند. دلیلش نگهداری آسان، مقاومت و خنک بودن آن ها است.

سنگ آهک و سنگ مرمر معمولا در بیشتر خانه های گران قیمت استفاده می شده است.

کاشی هایی که با دست رنگ آمیزی می شدند، به عنوان کاشی های عرصه بندی یا مرزبندی در این فضاهای داخلی کلاسیک به کار می رفتند.

مبلمان ها در این سبک طراحی داخلی اغلب بزرگ، محکم، روستیک و دارای حکاکی دستی بودند. قطعات روکش شده اغلب دارای چرم یا روکش های نقش دار در کنار عناصر نمایان و چوبی حکاکی شده بودند.

سبک های معماری داخلی

آهن کار شده (فرفورژه) می تواند به عنوان تجهیزات ساده ای مثل پایه ی آباژور، شمع دان یا چلچراغ یا در عناصر بزرگ ترمعماری به کار رود. در گذشته اغلب تزیینات طوماری شکل استادانه استفاده می شدند اما امروزه بیشتر جلوه های مدرن می توانند به یک فضا هویت شخصی بدهند.

 

سبک گوتیک

سبک گوتیک یک شاهکار هنری در حوزه معماری به شمار می آید و به دلیل وجود طرح های ظریف و پیچیده تجلی گر قدرت و زیبایی است. ویژگی های بارز این سبک باعث شده از آن به عنوان یکی از سبک های طراحی در دکوراسیون داخلی ساختمان های امروزی استفاده شود.

وقار و زیبایی منحصر به فرد این طرح دکوراسیون آن را از سایر سبک ها متمایز میکند و اجرای آن در فضای خانه هیبت و عظمت خانه را دو چندان مینماید. از ویژگی های بارز این سبک استفاده از قوس های نوک تیز است, قوس هایی که با یک طرح ساده همدیگر را پوشش میدهند و باعث ایجاد نوک های تیز مانند میشوند.

در معماری گوتیک اشیاء و اجسام به صورت طرح های عمودی ترسیم شده و طرح و نقش روی آنها به صورت جهت های رو به بالا طراحی شده اند.

اساس این هنر طراحی داخلی بر پایه اصول مذهبی ست و احجام و اجسام دارای قوس های نوک تیز هستند.

در طراحی دکوراسیون به سبک گوتیک از رنگ های تیره با غلظت بالا استفاده میشود.

رنگ هایی مانند قرمز اخرایی, طلایی, سبز تیره, بنفش, سیاه, سفید و زمردی مخصوص طراحی گوتیک هستند.

برای اجرای سبک گوتیک نیاز به یک فضای بزرگ است زیرا استفاده از رنگ های تیره باعث دلگیر شدن فضا شده و آن را کوچک نشان میدهد.

در کل فضایی که با سبک گوتیک طراحی شده باشد تاریک به نظر می آید.

پارچه مخمل نماد سبک گوتیک است

دقیقا مانند کاغذ دیواری انتخاب پارچه هم باید دراماتیک باشد. انتخاب پارچه مخمل، ساتن یا ابریشم سبک شخصی و خاصی به خانه می بخشد.

از مخمل می توان برای رویه یک دست مبل استفاده کرد و از ساتن می توان برای روتختی و روبالشی.

سبک های معماری داخلی

در این سبک پرده های نقش دار هم نقش مهمی را ایفا می کنند. حتی تصور یک پرده آویزان بلند از پنجره به خودی خود فوق العاده است. در این سبک از پارچه پرده ها می توان برای رویه کوسن و مبلمان هم استفاده کرد.

     

سبک نئوکلاسیک

دکوراسیون نئوکلاسیک برای اولین بار در سال های 1750 ( قرن 18 ) در فرانسه و انگلستان مورد استفاده قرار گرفت.

این سبک بر گرفته از معماری های روم باستان و در دوره ی رنسانس می باشد که نمایی لوکس و سلطنتی داشتند. این سبک تلفیقی از سبک دوران گذشته و کلاسیک با سبک تازه و شیک مدرن پس از جنگ جهانی اول و دوم می باشد.

 

رنگ

به طور کلی سبک نئوکلاسیک از رنگ های روشن مانند کرم برای دیواره ها و تنالیته های میانی برای اشیای و سایر مبلمان به کار می برد.

رنگ هایی مانند سفید، زرد، خاکستری های میانه، تنالیته های آبی روشن و سبز کاربردی ترین رنگ های این سبک دکوراسیون می باشند. یکی از نکات مهمی که طراحان داخلی برای دیزاین به سبک نئوکلاسیک توجه زیادی دارند این است که فلصله میان کنتراست پس زمینه و رنگ مبلمان حفظ شود.

مبلمان

مبلمان در سبک نئوکلاسیک می تواند تا حد زیادی متنوع باشد. در دوران اولیه رواج این سبک طراحان مستقیما از مبلمان با سبک دکوراسیون Louis XVI استفاده می کردند.مبلمان سبک باروک و روکوکو، با خطوط منحنی و طرح های عجیب و غریب، می تواند یک فرم جالبی را به فضای داخلی یک اتاق اضافه کند.

همچنین تا آنجایی که امکان دارد و با این سبک سازگارباشد، می توانیم از مبلمان مدرن و ساده استفاده کنیم.

سبک های معماری داخلی

دکوراسیون

دکوراسیون نئوکلاسیک معمولا رویکردی تند به عناصر از کلاسیک رومی و یونان را می گیرد، گرچه بعضی از عناصر باروک و روکوکو فرانسه جایگزین می شوند. ستون ها و دیواره ها می توانند حسی از زیبایی کلاسیکی را فضای داخلی نئوکلاسیک بیفزایند. همچنین می توان با نصب یک لوستر و قرار دادن گلدان ها و ظروف لوکس به تزئین فضای نئوکلاسیکی پرداخت.

         

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *