هتل رزیدنتال چیست؟

هتل رزیدنتال چیست؟

هتل رزیدنتال چیست؟

مقدمه

از میان فضاهای پیرامون انسان، خانه بلافصل ترین فضای مرتبط با اوست. دائماً از او تاثیر می‏گیرد و بر او تاثیر می‏گذارد. خانه، اولین فضایی است که آدمی احساس تعلق را در آن تجربه می‏کند و تنها مکانی است که اولین تجربه‏های بی واسطه با فضا در تنهایی و جمع در آن صورت می‏گیرد.

نیاز انسان به خلوت در عین حضور در اجتماع، نیاز به آب و هوای پاک و سالم و نیاز به ایمنی و امنیت، وی را بر آن داشته تا با طراحی و ساخت و سکونت در مجتمع‏های مسکونی در مناطق خاص، نیازهای خود را به شکل همزمان بر طرف نماید. مجتمع مسکونی، ساختمانی است که به چندین واحد مسکونی مجزا تقسیم می‌شود که هر یک دارای مالکیت مستقل بوده و پیرامون آنها با تسهیلات و فضاهایی مشترک که دارای مالکیت مشاع هستند احاطه شده‌است.

همچنین بخوانید

تاریخچه

از زمان ظهور انسان اولیه تا آغاز عصر نئولیتیک (نوسنگی)، وی‏ همانند سایر حیوانات می‏زیسته و از انواع میوه، ریشه و دانه تغذیه می‏کرده و سپس به صید سایر حیوانات و ماهی‏گیری پرداخته است. واحد اجتماعی انسان نخستین نیز خانواده بوده؛ اما وی برای دستیابی به منابع جدید غذا باید دائماً تغییر مکان می‏داده و لوازم زندگیش را نیز از یک پناهگاه به پناهگاه دیگر منتقل می‏کرده است. تا حدود 140 هزار سال قبل از میلاد هنوز هیچ واحد پایدار سکونتی وجود نداشته است.

اما انسان از همان ابتدا برای حفاظت خود از گزند طبیعت، نیاز به یک سرپناه را احساس می‏کرد. با نزدیک شدن آخرین عصر یخبندان، انسان آنقدر ماهر شده بود که خود و حیوانات اهلی خود را از گزند بلایا نجات داده و در غارها پناه گیرد. بنابراین به تدریج به غارنشینی و سکونت درفضاهای سربسته روی آورد اما بعدها پی برد که آب می‏تواند عامل مهمی برای تجمع باشد. به همین دلیل درمجاورت رودها و آب‏ها اسکان کرد. از این زمان، تجمع در سکونتگاه‏ها آغاز شد و به تدریج مردم به روستاها روی آوردند و با اشتغال به کشاورزی و دامداری در سکونتگاه‏ها جای گرفتند. با افزایش جمعیت، انسانها به شهرها روی آوردند و در خانه‏های تک واحدی اسکان یافتند.

با گذشت زمان و افزایش رشد جمعیت و با محدودیت زمین قابل سکونت، خانه ‏ها در ارتفاع توسعه پیدا کردند و آپارتمان‏ ها شکل گرفتند. به تدریج و با قرارگیری این آپارتمان‏ها در کنار یکدیگر، مجتمع‏ های مسکونی به وجود آمدند.

نیازها و بایدهای زیستگاه انسان

انسان به مکانی برای زیست آسوده و برآورده کردن نیازهای مادی و معنوی خود نیازمند است. این که انسان‏ها چه نیازهایی دارند، در میان انسان شناسان و روان شناسان و جامعه شناسان بحثی دیرینه است. دکتر ویلیام گلاسر، بنیانگذار تئوری انتخاب، بعد از دهه‏ها تحقیق و تجربه به این نتیجه رسیده است که انسان‏ها 5 نیاز اصلی دارند که عدم ارضای هر یک از آنها می‏تواند او را دچار ناخرسندی کند. مهم این است که انسان، ارضای این نیازها را در تعامل و رابطه با دیگران جست و جو می‏کند:

1 ـ بقا: سلامت، امنیت، آرامش، غذا، پوشاک و مسکن،

2 ـ قدرت: موفقیت، دستاورد، مهارت، توانمندی، نفوذ، ارزشمندی شخصی و شهرت.

3 ـ عشق و تعلق خاطر: مهرورزی، دوستی، تعلق اجتماعی، همکاری و مشارکت.

4 ـ آزادی: داشتن حق انتخاب، استقلال، خود مختاری، آزادی برای انجام کارهای دلخواه.

5 ـ تفریح و لذت: خنده، بازی، یادگیری، تغییر، بهبود و شادی.

متاسفانه بسیاری از نیازهای انسان مانند تمایل به تعامل اجتماعی و دسترسی به فضاهای جمعی، قربانی سودجویی‏های اقتصادی شد و موجب منزوی شدن هرچه بیشتر افراد در زندگی شهری گردید. طراحی‏های معاصر به خانه تنها به عنوان خوابگاه نگاه می‏کنند تا فضایی برای زندگی مملو از آرامش؛ تا سختی و شرایط پراسترس گذران در محیط بیرون از خانه را تلطیف کند.

روندهای کلان در صنعت احداث مجتمع‏های مسکونی جدید

اقتصاد خانوار

آمارها نشان می‌دهد از نظر درآمد و هزینه، دهک دهم با سایر دهک‏ها فاصله قابل توجهی دارد، به عنوان مثال دهک پنج که به عنوان یک دهک میانی از نظر درآمدی به حساب می‏آید، سهمی معادل 6.8 درصد از هزینه کل کشور در سال گذشته داشته است. می‏توان گفت که سهم دهک‏های یک تا نهم از هزینه کل به نسبت مشخص و منطقی نسبت به دهک قبلی بیشتر شده، اما به یکباره سهم دهک دهم نسبت به دهک نهم جهش قابل توجهی داشته است. این امر نشان دهده شکاف درآمدی در ایران بین یک اقلیت جمعیتی و اکثریت است. طی سال گذشته کمی این شکاف بهبود یافته و سهم دهک دهم کمتر شده است.

سهم دهک دهم از هزینه کل کشور در سال گذشته 30.41 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر یک دهم جمعیت کشور در سال 1400 نزدیک به یک سوم کل مخارج صورت گرفته را انجام داده اند. سهم دهک اول که فقیر ترین گروه جامعه محسوب می‏شوند نیز در سال گذشته تنها 2.26 درصد بوده است. به طور کلی می‏توان گفت که سهم دهک فقیر از هزینه کل در طول یک دهه گذشته تغییر محسوسی نکرده، به گونه‏ای که در سال 90 این شاخص 2.6 درصد به ثبت رسیده است. همچنین آمار‏ها نشان می‏دهد سهم دهک‏های اول و دوم روی هم از هزینه کل در سال گذشته 5.88 درصد بوده، به بیان دیگر سهم بیست درصد فقیر جامعه از درآمد و هزینه کل به 6 درصد نیز نمی رسد. این در حالیست که سهم دهک نهم و دهم به عنوان پر درآمدترین اقشار جامعه از هزینه کل در سال گذشته 46.7 درصد بوده است.

سهم گروه‏هاي مختلف درآمدي و اقشار مختلف اجتماعي در استفاده از مجتمعهاي مسكوني يكسان نيست. در حالي كه در شهرهاي بزرگ 10 درصد از ساكنين اين مجتمع‏ها را خانوارهاي مرفه تشكيل مي‏دهند، در شهرهاي كوچك و متوسط، خانوارهای مرفه کمتر در آپارتمان زندگي مي‏كنند. در اين شهرها سهم سکونت خانوارهای كم درآمد در مجتمع‏های مسكوني ناچیز است. اين خانوارها سكونت در مسكن تك واحدي كوچك حاشيه يا مناطق ارزان شهر را برگزيده‏اند. سكونت در مجتمعهاي مسكوني خاص گروه‏هاي پر درآمد و ميان درآمد است كه در شهرهاي مختلف متفاوت است.

امنیت اجتماعی خانواده

یافته‏ ها نشان می‏دهد که محل سکونت بر امنیت اجتماعی خانواده اثرات مؤثر و معنی داری دارد. امنیت ( Security ) از ریشة لاتین Securus است که در لغت به معنای “نداشتن دلهره و دغدغه” است. بنابراین معنای لغوی امنیت، رهایی از خطر، تهدید، آسیب، اضطراب، هراس، ترس، نگرانی یا وجود آرامش، اطمینان، آسایش، اعتماد، تأمین و ضامن است.

بنابر نظر کلوآرد و بر پایة تئوریAssociation Differential ، وقتی ابزار و امکانات معمول و مورد نیاز یکسان توزیع نشود، و برخی در شرایط بهتر قرار گیرند و برخی با عدم امکان دستیابی به وسائل و امکانات مواجه باشند، احتمال ارتکاب جرم افزایش می‏باید و این امر به ناامنی منجر خواهد شد. همچنین به استناد تئوری آنومی دورکیم، محل زندگی یا محل سکونت در بروز شرایط جرم زدا یا همان امنیت دخیل است. بنابراین، منطقة سکونت، بر روی امنیت اجتماعی خانواده تاثیر می‏گذارد.

می‏توان امنیت را در قالب امنیت اجتماعی، امنیت جانی، امنیت مالی، امنیت شغلی، امنیت عاطفی و امنیت اخلاقی دسته‏بندی و بررسی کرد. امنیت اجتماعی خانواده عبارت است از حفظ حریم زندگی خانوادگی از خطر و تهدید و ارتقاء سطح زندگی خانوادگی با اتخاذ تدابیری برای کسب فرصتهای زندگی. همچنین خطرات و تهدیدات به مخاطراتی اطلاق می‏شود که در روابط اعضای خانواده اختلال ایجاد نماید.

بحران آب

ایران هم اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشکسالی‌های مکرر توام با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه‌های بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده است. از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و توفان‌های گرد و غبار بیشتر است.

اگرچه تغییرات آب و هوایی و تحریم‌های اقتصادی بر مشکلات آب ایران اثرگذارند، ایران از حکمرانی ضعیف در مدیریت منابع طبیعی تجدید‌پذیر نیز رنج می‌برد. به عبارت دیگر به دلیل فزونی تقاضای آب بر عرضه طبیعی آب، کشور دچار ورشکستگی آبی است.

سرانه آب قابل دسترس در کشور به ۵/ ۱۴۴۷ متر مکعب می‌رسد. گفتنی است که در فلات مرکزی ایران که حدود ۵۰ درصد جمعیت و ساکن هستند، سرانه آب امروزه به ۵۵۰ مترمکعب رسیده است. بدین ‌ترتیب براساس استانداردهای جهانی می‌توان گفت ایران در وضعیت تنش آبی قرار دارد. بدیهی است در آینده با افزایش جمعیت، انتظار می‌رود سرانه آب در دسترس کمتر از این مقدار شود.

هتل رزیدنتال چیست؟

آلودگی هوا

آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات کلان‌شهرهای کشور و چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است، طبق آمار، تخمین زده می‌شود که کاهش بهره‌وری و کاهش کیفیت زندگی ناشی از آلودگی هوا سالانه ۵ تریلیون دلار برای اقتصاد جهان هزینه دربردارد. یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

در سراسر جهان سالیانه ۷ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنها در کشورهای درحال توسعه زندگی می‏کنند. در برخی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر به‌طور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس، سکته قلبی، و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

احداث فضاها و به ویژه بام و دیوار سبز (روف گاردن و گرین وال) در ساختمان‌ها می‌تواند به میزان زیادی به کاهش آلودگی هوا کمک کند. گیاهان سبز بام‌ها مانند فیلتری برای تصفیه هوا از ذرات معلق عمل کرده و برگ‌های چسبنده می‌توانند ذرات معلق در هوا (PM) را کاهش دهند. همچنین درختان و مخصوصا شمشادها می‏توانند محدوده گسترش آلودگی ناشی از احتراق خودروها را کاهش دهند.

مهاجرت داخلی

مهاجرت، پدیده‌ای است که به‌شدت از شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه تأثیر می‌پذیرد. علت‌ها و زمینه‌های مهاجرت توسط متخصصین به مواردی شامل عوامل اقتصادی (درآمد، اشتغال، تصرف زمین)، عوامل جمعیتی (سن، جنس، وضع تأهل)، عوامل زیست‏محیطی، عوامل مربوط به شیوه زندگی، سطح تحصیلی و فرصت‌ها، خدمات ترابری و ارتباطات، خدمات اجتماعی و تفریحی تقسیم‌بندی می‌شوند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که طی دوره 1375 تا 1385، سهم مهاجران از کل جمعیت 17.2 نفر در هر 100 نفر بوده که در دوره 1385 تا 1390 به 7.4 نفر مهاجر در هر 100 نفر رسیده است.

هتل رزیدنتال چیست؟

حدود 50 درصد از مهاجران داخل استانی به ترتیب متعلق به استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، خوزستان و مازندران بوده‌اند و 50 درصد از مهاجران استان‌های دیگر کشور نیز به ترتیب وارد استان‌های البرز، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان و مازندران شده‌اند.

دلایل مهاجرت به این استان‌ها، مواردی چون تمرکز سیاسی و اداری، اشتغال، امکانات آموزشی و رفاهی، بهداشتی و اقتصادی مانند امکان کسب‌وکار و آب‌وهوا بوده‌است.

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا با شماره 02122044080 تماس حاصل فرمایید .

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *