کاربرد پنجره اُرُسی در معماری مدرن (1)

کاربرد پنجره اُرُسی در معماری مدرن

کاربرد پنجره اُرُسی در معماری مدرن

کاربرد پنجره اُرُسی در معماری مدرن

چکیده

از زمان های قدیم پنجره های ارسی در خانه های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفته که تاثیرات خوبی بر روی فضای معماری داشته است

و باعث ورود نور به داخل فضا و همینطور جلوگیری از بروز افسردگی شده است

سعی می شود که در این مقاله به پنجره ارسی و استفاده آن در معماری داخلی مدرن پرداخته شود.

کاربرد پنجره اُرُسی در معماری مدرن

ارسی ها پنجره های چوبی مشبکی هستند که معمولا به شیشه های رنگی مزین می شوند و برای باز و بسته شدن در محفظه ی خود بالا و پایین می روند.

این عناصر تزیینی مجموعه ای از طبیعت فناوری ریاضی هنر و عرفان هستند که با استفاده از مصالحی همچون چوب شیشه کاغذ گچ و رنگ های الوان در کنار تکنیک های الوان در کنار عملکرد های متفاوت خود به عنوان عناصر تزیینی ایرانی محسوب می شوند.

در این مقاله استفاده از سایت ها و مقالات مشابه و همین طور

کتاب های مرتبط استفاده شده .

استفاده از پنجره های ارسی در معماری داخلی مدرن باعث روح بخشیدن به فضا و استفاده از نور طبیعی خورشید در روز و همینطور به وجود آوردن فضایی زیبا می شود که در این مقاله سعی می شود بیشتر به آن پرداخته شود.

کاربرد پنجره اُرُسی در معماری مدرن

واژگان کلیدی: پنجره ارسي، معماري داخلي، معماري مدرن

 

مقدمه:
ارس در فارسي به چم(معناي) گشاده لوز روس و اروس است.

در اروپا به اين گونه درها گيوتين مي گويند. استاد پيرنيا واژه ارسي را پارسي مي داند برابر گشاده و باز.

ولي در فرهنگ ها ارسي را يك واژه روسي دانسته اند “ار” پيشوندي است برابر بالا رفتن كه در برخي واژه هاي ديگر مانند ارچين ديده مي شود و “سي” برابر پرتو و چشمه كه در گويش هاي نيمروزي (جنوبي) ايران روايي است.

ارسي گونه اي پنجره چوبي و شبكه دار كشويي است كه با بالا و پايين رفتن باز و بسته مي شود.

کاربرد پنجره اُرُسی در معماری مدرن

 

بلنداي آن از كف تا آسمانه است. اين در _پنجره گاه به ميانسرا باز مي شود و گاه ميان دو تالار جاي مي گيرد تا به هنگام نياز باز شود و يك تالار بزرگ بدست آيد.

كاربرد ارسي در مهرازي ايران به گونه يك بازشوي بنيادي پيشينه اي بسيار كهن دارد.نمونه هاي زيباي ان در همه جاي ايران ديده مي شود. لت ارسي ها معمولا فرد است .

ارسي يك لتي در بالا خانه هاي گوشوار يا راهرو هاي طبقه اول ساختمان كه معمولا در نقاط سردسير به ورت در است ديده مي شوند.

هر ارسي از بخش هاي زير ساخته شده است: باهو يا وادار: بخش ايستاده چهار چوب آن كلاه: تير ترازي (افقي) ميان بخش پايا و جنبان آن تنك: شبكه درون درك هاي آن.چفته ريزه:چفتي كه درك ها را پايا نگه مي دارد.

کاربرد پنجره اُرُسی در معماری مدرن

درك يا لنگه:كه مانند كشو بالا و پايين مي رود بخش زيرين به بلنداي 30 تا 50 سانتي متر از كف كه مانند جان پناه است و پاياست.

بخش بالاي آن كه نيم پرهون(نيم دايره)يا سه پهلو است و پاياست.

كاركرد سطح مشبك پنجره هاي ارسي تامين نور فضاي درونی در معرض ديد قرار دادن فضاي بيروني كاهش شدت تابش نور آفتاب و گرما ايجاد زيبايي در نماي ساختمان حفظ حريم و محرويت فضاي بيرون دور كردن حشرات مزاحم(شيشه هاي رنگي پنجره هاي ارسي با ايجاد نورهاي رنگارنگ باعث دور شدن و خارج شدن حشرات مزاحم از فضاي بيروني اتاغ هاي داراي پنجره هاي ارسي مي شوند.)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *