بهره وری انرژی بر اساس BIM

بررسی طراحی ساختمان با بهره وری انرژی بر اساس BIM و فناوری هوش مصنوعی

بررسی طراحی ساختمان با بهره وری انرژی بر اساس BIM و فناوری هوش مصنوعی

چکیده
مقوله انرژی و کاهش مصرف انرژی با افزایش آلاینده های جوی و گرمایش جهانی پیوندی تنگاتنگ دارند.بهره وری انرژی بر اساس BIM

از کنوانسیونهای مختلف جهانی گرفته تا همایشهای ملی و بین المللی مختلف، مسئله انرژی و کاهش آلاینده های جوی به مسئله ای روز و زبانزد محافل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و علمی گردیده است . بهره وری انرژی بر اساس BIM

توسعه طراحی معماری ارتباط نزدیکی با فناوری کامپیوتر دارد.

با رشد اقتصاد کشورم و توسعه سریع فناوری کامپیوتر در شهرنشینی، فناوری هوش مصنوعی روش های تحقیقاتی جدیدی را برای صنعت ساخت و ساز ارائه کرده است.

در حال حاضر صنعت ساخت و ساز کشور من در حال رونق است و مصرف انرژی ساختمان نیز به سرعت در حال افزایش است.

برای هدایت صنعت ساختوساز به سمت توسعه کارآمدی انرژی و سبز، شرکتهای ساختمانی مختلف به طور فعال فنآوریهای کارآمدی انرژی ساختمان را توسعه میدهند.

به عنوان یک فناوری نوظهور در صنعت ساخت و ساز، فناوری BIM تأثیر مهمی بر تنظیم پارامترها، کنترل هزینه، همکاری حرفه ای و مدیریت اطلاعات در مهندسی ساخت و ساز داشته است.

بر اساس توسعه فناوری BIM و فناوری هوش مصنوعی، این مقاله به بررسی کاربرد خاص BIM و فناوری هوش مصنوعی در ساختمانهای با بهره وری انرژی میپردازد، چارچوب طراحی ساختمان با بهرهوری انرژی بر اساس فناوری BIM و هوش مصنوعی را پیشنهاد میکند و کاربرد آن را تحلیل میکند.

BIM و هوش مصنوعی در طراحی ساختمان های با بهره وری انرژی ارزش فناوری نوآورانه مرجعی را برای پرسنل مرتبط در صنعت فراهم می کند.بهره وری انرژی بر اساس BIM

1- مقدمه

پس از اینکه برنامه هوش مصنوعی AlphaGo گوگل ( AlphaGo )برترین بازیکنان انسانی Go را شکست داد و تیم تحقیقاتی آن آخرین الگوریتم هوش مصنوعی را در مجله ” Nature ” منتشر کرد، هوش مصنوعی اکنون به خروجی برای توسعه همه جنبه های زندگی تبدیل شده است.

صنعت ساختمان، نماینده صنایع سنتی، نیز سخت در تلاش است تا در این جزر و مد ادغام شود.

هوش مصنوعی به تدریج مزایای خود را در طراحی هوشمند ساختمان، صرفه جویی در انرژی سبز و مدیریت بهره برداری و نگهداری نشان داده است (Kim J; 2017 ).

با توسعه اقتصاد اجتماعی کشور من و شتاب شهرنشینی، ساختمان ها چالش مهم تری برای مصرف انرژی ایجاد می کنند.

فناوری طراحی با بهره وری انرژی در مهندسی ساخت و ساز با نوآوری فناوری اطلاعات کامپیوتری دستخوش تغییرات فوق العاده ای شده است.

فناوری BIM یکی دیگر از فناوری های انقلابی پس از فناوری CAD است. بهره وری انرژی بر اساس BIM

این مفهوم کامل کردن اطلاعات مدل و تحقق به اشتراک گذاری اطلاعات چرخه کامل مدل ها را نشان می دهد.

این یک سطح بالاتر برای مدل سنتی CAD مدل تبادل اطلاعات است: ادغام اطلاعات و مفاهیم تعامل استاندارد.

بنابراین استفاده کامل از هوش مصنوعی و فناوری BIM از اهمیت علمی اساس در طراحی ساختمان های با بهره وری انرژی برخوردار است (Aowabin R; 201)

بهره وری انرژی بر اساس BIM

2-کاربرد فناوری BIM در طراحی ساختمان با بهره وری انرژی

در سال های اخیر مصرف انرژی ساختمان کشورمان سال به سال افزایش یافته و نسبت آن نزدیک به یک چهارم کل انرژی مصرفی ساختمان است. برای نیازهای توسعه اجتماعی و اقتصادی و کاهش تقاضای انرژی و کاهش آلودگی هوا، ساخت ساختمانهای با بهره وری . انرژی و کم کربن در جهت رشد آینده.

2-1-عناصری که باید در طراحی ساختمان با بهره وری انرژی در نظر گرفته شوند.

1-عوامل طبیعی عواملی مانند انرژی خورشیدی، محیط زیست، انرژی باد و آب و هوا همگی بر حفظ انرژی ساختمان، استفاده ( کامل از منابع طبیعی، استفاده منطقی از منابع فضایی، انطباق با محیط محلی، استفاده کامل از انرژی های تجدیدپذیر و انجام علمی طراحی معماری ویژگی های منطقه ای تأثیر دارند.

2-عوامل اجتماعی.

با توسعه فناوریهای جدید مانند دادههای بزرگ، رایانش ابری، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی و بهبود  تجهیزات مرتبط با ساختوساز، افراد نیازمند تجارب مختلف هوشمند در ساختمانها هستند. اگر همکاران نیازهای فزاینده مردم را برآورده کنند، در نظر گرفتن طراحی بازده انرژی ساختمان ها مشکل ساز است ) Rahman A; 2018 .)

3-عوامل انسانی.

تحقق ساختمان های با بهره وری انرژی از الگوهای مصرف مردم و سبک زندگی جدایی ناپذیر است و همچنین ( تحت تأثیر فرهنگ عامیانه محلی است.

بنابراین، با اجرای کار طراحی بهینه انرژی، نه تنها می توان به طور منطقی و علمی محیط را بهبود بخشید و به حفظ سلامت جسمی و روانی افراد کمک کر.

Rahman A; 2018

-2-2 فناوری BIM و ساختمانهای کارآمد انرژی

سیستم مدیریت اطلاعات ساختمان(BIM )در حال حاضر به تدریج توسط بازار پذیرفته شده و به طور پیوسته در طراحی معماری اعمال می شود.

برخی از پروژه های بزرگ داخلی از فناوری BIM برای ساخت و مدیریت پروژه استفاده کرده اند، مانند مرکز ملی آبزیان (مکعب آب)، غرفه چین نمایشگاه جهانی شانگهای، مرکز خدمات شهری پکن، ترمینال بین المللی کروز تیانجین، استادیوم مرکزی Xuzhou و غیره.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *